Hoe schrijf je een persbericht?


Laatste update: 29 juli 2025

Een journalist leest een persbericht in ‘trapjes’: eerst de titel, als die zijn/haar aandacht trekt leest hij de introductie, en pas als dát interessant lijkt, leest hij verder. Zorg ervoor dat je titel en eerste beeld de show stelen!


Eerst en vooral: probeer je persbericht ‘ready to publish’ te maken, zodat de journalist tekst en beeld uit je persbericht kan halen zonder verdere research. Dit betekent duidelijke tekst en beelden die kunnen gebruikt worden in het artikel. Verlaag de drempel om je nieuws te laten oppikken!

  1. Zet bovenaan je persbericht letterlijk: ‘persbericht’ of ‘persbericht voor onmiddellijke publicatie’

  2. Zet je logo bovenaan

  3. Verzin een catchy titel waarin je de naam van je zaak vermeldt, en die nieuwsgierig maakt naar meer.

  4. Plaats een mooi en wervend beeld bovenaan als header

  5. Je persbericht begint met de datum en de plaats. Bijvoorbeeld: Antwerpen, 3 oktober 2023

  6. Introductie: in bold: introtekstje waarin je volledig, maar KORT, uitlegt waar je persbericht over gaat. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, en hoe. Dit is de samenvatting van je persbericht.

  7. Bodytekst: Je verklaart verder wat je in de intro aankondigt, en je splitst dit op in paragraafjes, telkens met een titel in bold.

  8. Sluit je persbericht af met een horizontale lijn

  9. Sluit af met praktische details:

    • naam van je zaak

    • openingsuren

    • adres

    • website

    • social media

  10. Voeg de beelden toe die je ter beschikking hebt (of een eerste kleinere selectie als je heel veel beeld hebt). Lees ook deze blogpost over beeldkeuze voor een persbericht.

  11. Voeg eventueel ook een boilerplate toe: dit is de ‘about’ over je zaak: wanneer werd het opgericht, je brand text, namen van de eigenaars, hoe groot is je zaak, hoeveel vestigingen, milestones, enzovoort. De boilerplate voeg je toe onderaan elk nieuw persbericht.

  12. Je sluit je persbericht visueel af, bijvoorbeeld met een lijn onder het laatste stukje tekst. Zo weet een journalist dat de informatie die daaronder nog volgt, enkel voor de journalist zelf is, en niet om over te nemen in een artikel.

  13. Daaronder zet je: ‘Niet voor publicatie’ en dan ‘info voor pers: ....’ met de gegevens van de persoon die hun vragen kan beantwoorden en/of beeld in high res kan bezorgen, en eventueel de link waarop persbeeld kan gedownload worden.




Voorbeeld: Persbericht Mission Masala Antwerpen, 22 februari 2018

Op de foto: Dubbele pagina voor Mission Masala in Sabato's '100 Chefs die je moet geproefd hebben' 2020


Meer recent:

Persbericht Karma Kitchen, 1 oktober 2024

Op de foto: review in De Morgen

© De Morgen/ DPG Media

Succes!

Saskia




Previous
Previous

Kombucha is wicked

Next
Next

Podcast: PR, influencers en marketing met Brand Breakfast