Wat is een persbericht?

Hier blijkt toch wat verwarring over te bestaan, vooral over het verschil tussen een persbericht en een publicatie.

Ik leg uit:

Een publicatie is wat verschijnt in de pers. Een artikel in de krant, in een blad, of online. Dit wordt geschreven door een journalist of redacteur. Dit is waar we naartoe werken.

Om dit gedaan te krijgen, moeten we de journalist inlichten en enthousiast maken. Het beste materiaal hiervoor is een persbericht. Dit lijkt op een publicatie of artikel, maar is het niet. Het persbericht is de tussenstap die we aan de pers (journalisten) bezorgen.

Ik schrijf het wel in de vorm van een artikel (this is where it gets confusing ;-) ) zodat het letterlijk kan overgenomen worden als dat nodig is.

Hoe je zelf een persbericht schrijft, lees je hier

Eens dit persbericht bij de pers ligt, krijg ik van klanten vaak de vraag: wanneer wordt je persbericht nu gepubliceerd? Maar hier ligt dus de misvatting: mijn persbericht voor jullie is niet de publicatie.

De volgende (mogelijke) stappen:

  • Een journalist leest het in hun mailbox en zet het meteen om in een artikel (good luck, dat gebeurt niet zomaar)

  • Ik bel/ whatsapp/mail een journalist erover om te ‘pitchen’: basically ‘heeeey vind je dit leuk?’

  • We organiseren ook een persvoorstelling/ pers-etentje om het nieuws aan hen voor te stellen, zo kunnen ze het ook zelf meemaken/zien/jou leren kennen, en dat maakt hen enthousiast om er in hun media iets mee te doen

  • Soms gebruikt een journalist het persbericht als basis-informatie om er zelf iets mee te doen: een interview bijvoorbeeld.

Dit is de weg die pers-informatie aflegt tot aan publicatie!

Lees ook: hoe kies je beeld om je persbericht te illustreren?

Voorbeeld: een publicatie in Gazet Van Antwerpen © GVA, Mediahuis

Previous
Previous

Een interview is geen bestelling

Next
Next

Ik heb het gevoel dat ik het verschil tussen influencer en expert nog eens moet uitleggen.